sobota 14. června 2014

Nezvaní návštěvníci

Naštěstí dnes to nebude o lidech. Ale jen o drobné zvířeně a hmyzu a o okamžicích, kdy nám vzájemné soužití trochu drhne. Mluvím o našem nedobrovolném soužití na chatě a zahradě, která je umístěna na okraji lesa. Zde nečekám sterilní  prostředí. Respektuji poletující vosy, ale nemusí si stavět báně přímo na půdě. Vím, že nedaleko rybníka budou občas komáři, ale když sejich vylíhnou hejna a pijí mi reálně krev, tak mě to vytáčí. Krtečky mám ráda v pohádce, ale dvacet překrásných hromádek na trávníku mi radost neudělá. Mám zkušenost i ze soužití s netopýry. Tři roky po sobě sídlili mezi prkny na půdě a teprve v podvečer vylélali skulinou mezi prkny. Pravda, přes den jsme v té době občas slýchali  podivný zvuk, podobný tichému pípání kuřat, ale nevěnovali jsme mu pozornost. Poslední zahrádkářský hit - slimáci se zatím na mé zahradě neobjevili v tak hojném počtu, aby mi stihli něco zlikvidovat.

Vosy se mi podařilo přesvědčit, aby se usídlili jinde, zcela náhodně. Kdysi a kdesi jsem zaslechla, že je odpuzuje vůně řebříčku. A protože ten roste a kvete každoročně na nedaleké louce, natrhám kytici, svážu a pověsím na půdičce. Nemohu na sto procent tvrdit, že právě toto zabralo, ale od té doby, co to dělám, si vosy u nás své papírové báně nebudují. Jen loni si pár podnikavých vos vybudovalo hnízdo v kovové skřínce na elektřinu, která je připevněná na zadní stěně chaty. Létaly dovnitř a ven klíčovou dírkou. A žily  by tam pravděpodobně spokojeně, kdyby jednoho krásného letního dne neotevřel skřínku elektrikář. Samozřejmě roztrhl papírovou báň přilepenou na dvířka i stěny skříňky a dostal několik žihadel. Vrátil se k nám až po týdnu, kdy jsme ho ubezpečili, že je skříňka čistá a vosy jsou  definitivně vystěhované. 

Občas mě navštíví krtek, ale to bývá spíše mimo sezónu, kdy je na zahradě klid. V období, kdy na malé ploše zahrádky podnikala celá krtčí kolonie, se mi je podařilo přesvědčit hrstmi psích chlupů, které jsem nastrkala do krtčích děr. Občas tento trik opakuji, naštěstí kamarádka svou fenku Báru pravidelně stříhá. Definitivně prohrávám s klíšťaty. Snad proto, že je vidím až přisáté na kůži. Primárně používám ochranný spej a preventivně si beru b-komplex. Snažím  se nechodit do vysoké trávy a po návratu z přírody provádím pečlivou hygienu. Přesto klíšťata vítězí na body. Máte spolehlivý recept na to, jak se vyhnout přisátí klíštěte?

Žádné komentáře:

Okomentovat