pátek 16. května 2014

Jak se dá používat domácí pekárna

Když jsem si před lety kupovala domácí pekárnu, byla jsem přesvědčená, že bez ní už déle nemohu žít. Doma plno hladových chlapů, kteří snědli všechno, na co přišli. Pekárnu jsem na začátku používala často. Byla vždy po ruce, když došel chléb. Provoněla nedělní ráno čerstvým pečivem. Mísila těsto jako divá o svátcích. A hlavně měla sílu a trpělivost vypracovat hlaďoučké  a jemné těsto, což jsem ocenila zejména v době, kdy mě bolívala ruka.

Postupně jsem se také naučila rozeznávat  a používat různé druhy mouky. Tedy nejen hladkou, hrubou a polohrubou, ale zejména různé druhy mouky používané na pečení chleba. Na sladké pečivo jsem si oblíbila mouku špaldovou, ze které jsem napekla stovky pravých českých buchet. Voněly pak trochu po oříšcích. Vyzkoušela jsem řadu receptů na pečení v pekárně, ale jen podle některých jsem pekla podruhé. A pouze pár jich používám až do dnešní doby.

Jak běžel čas, u nás doma se toho dost změnilo. Dospělí synové se odstěhovali, domů zavítají jen na návštěvu jen občas. A tak pekárna začala tak trochu zahálet. Ke klasickému pečení chleba ji používám opravdu jen v nouzi nejvyšší. Tím více ji však využívám k přípravě nejrůznějších těst. Vyzkoušela jsem snad všechny programy, které pekárna nabízí. Nejčastěji pekárnu používám na kynuté těsto všeho druhu, to je klasika.  Zvlášť při přípravě většího množství těsta například na vánočky či mazanec, nemají háky pekárny konkurenci.  Samozřejmě,  že těsto takto získané a krásně vykynuté se vyjme z nádoby pekárny, vytvaruje se třeba na silikonové podložce a upeče v klasické troubě. Pekárna dobře vypracuje také těsto na houskové či kynuté knedlíky. A nejlepší na tom je, že v době, kdy za vás pracuje pekárna, můžete dělat něco jiného. Nebo si jen tak odpočívat.

Nedávno jsem si dokonce vyzkoušela, jak moje mnohostranná pekárna zvládne přípravu  potahovací hmoty na dorty a umí vypracovat dokonce i těsto na tortily.  Při svých pokusech vycházím z běžných receptů a jen málokdy je měním kvůli tomu, že těsto připravuji v pekárně. Množství surovin zůstává stejné, jen postup je občas třeba přizpůsobit tomu, že do pekárny se dávají nejdříve tekuté suroviny.

PS pro zvídavé, používám domácí pekárnu od firmy ETA.

A jaké zkušenosti máte s domácí pekárnou vy?

 

Žádné komentáře:

Okomentovat