Dva
autoři a dvě série podobné názvem. Jeden z nich sepsal
fiktivní osudy několika příslušníků norské rodiny v průběhu
XX. století a druhý popsal XX. století pomocí osudů několika
smyšlených postav důmyslně vpravených do historie. Téma je
mimořádně těžké už proto, že téměř všichni jsme se ve XX.
století narodili a ledacos si pamatujeme. To se to pak snadno
kritizuje. Kdyby si autoři zvolili třeba X. století, tak neznáme
ani historii vlastního státu. (No schválně, kdo z vás si
vybaví z hlavy aspoň letopočet zavraždění sv. Václava
nebo dokonce vyvraždění Slavníkovců?)
Ken
Follett
napsal trilogii Století:
Pád
titánů, Zima světa a Hranice věčnosti
(Knižní klub) čítající celkem neuvěřitelných 2416 stránek.
Úvodní stránky prvního dílu čtenáře slibují skvělé čtení.
Seznámíte se s celou řadou postav z různého
společenského prostředí. Anglii reprezentuje hrabě Fitzherbert a
jeho sestra Maud, hornická rodina odborového předáka Davida
Williamse, jeho syn Billy a dcera Ethel, Ameriku představuje rodina
senátora Dewara, Německo diplomatická rodina von Ulrichova, Rusko
kovodělník Grigorij Peškov a jeho bratr Lev. (V dalších
dílech nutně škálu hrdinů doplní jejich potomci.) Úvodní
líčení je zasazené před 1.světovou válku. Poutavě nás provede
anglickým zámkem, skromným prostředím hornické rodiny ve Wellsu
i bídou zaměstnanců putilovských závodů v Pětěrburgu.
Jak se děj přibližuje do současnosti, příběh ztrácí svou
původní poutavost. Román se jakoby odvíjí od titulků na hlavní
stránce novin: obě světové války, feminismus, postoje
k homosexualitě, kubánská krize, stavba berlínské zdi,
atentáty na bratry Kennedyovy, boj amerických černochů za
zrovnoprávnění s bílými, válka ve Vietnamu, zhroucení
komunistického bloku. Postavy se stávají schematickými a zejména
poslední díl účelově až křečovitě umisťuje hrdiny do centra
dění k představitelům USA a SSSR. Vždy se najde mladík,
který se jako asistent Kennedyho a Chruščova účastní těch
nejdůležitějších politických jednání nebo který alespoň
přidrží Hitlerovi otevřené dveře. Na stovkách stránek se
čtenář doví hodně o XX. století, ale zdá se , že se vytrácí
se příběh, který by dychtivého čtenáře připoutal k osudu
románových hrdinů a který tak nadějně avizovala první část
trilogie.
Jan
Guillou
napsal sérii Velké
století.
Zatím u nás vyšlo : Stavitelé
mostů ,
Norský
dandy, Mezi červenou a černou, Klapky na očích (Host)).
Osudy tří bratrů a jejich rodin čtenáře pohltí. Na zajímavosti
přidá použití netradiční úhlu pohledu. My jako potomci
národních buditelů a obyvatel protektorátu nechápeme lásku
hrdinů románu k Německu a nenávist k Britům. Bratři Oscar,
Lauritz a Sverre z usedlosti Frøynes
se po smrti otce a strýce na moři dostanou do města do učení.
Když se projeví jejich neobyčejné nadání, získají stipendium
od dobročinného spolku. Podmínkou je pět let po studiích stavět
mosty na plánované dráze do Bergenu. Všichni absolvují
Technische Hochschule v Drážďanech s vynikajícími
výsledky. Po studiích však gay Sverre odchází s přítelem
do Anglie, Oskar se octne v Africe a jediný Lauritz se vrací
do Norska a nastoupí v roce 1901 na stavbu mostů na nové
železnici na Hardangerviddě. Oskar v Německé východní
Africe (nyní Tanzanie) také buduje železnici. Jen tak mimochodem
zbohatne z prodeje mahagonu káceného při stavbě trati a
z prodeje sloních klů. Po vypuknutí I. sv. války Lauritz
přesídlí i s rodinou do Berlína. Oskar bojuje v Africe
v německé armádě spolu s domorodci proti Britům. Nikdy
nejsou poraženi a kapitulace Německa v Evropě je pro ně
zdrcující. Vrací se do Evropy s holýma rukama, ale se
slušným kontem. Anglii po válce opouští i Sverre. Všichni
bratři pak žijí v Berlíně. Sverre vede reklamní agenturu.
Realistický Oscar díky svému obchodnímu talentu dobře spravuje
rodinné jmění a ani následky hyperinflace nejsou pro rodinu
likvidační. V Boha věřící, komisní Lauritz se věnuje
stavbám a před politikou vždy strká hlavu do písku jako pštros.
Rozhodně si politikou nedá kazit vánoce v rodinném kruhu.
Přesto na něho i na celou rodinu začne doléhat nacismus, nikdo
není z hrůzného vlivu totalitní pravicové ideologie vyňat.
Nakonec všichni přesídlí z milovaného Německa do Švédska.
Život v neutrálním Švédsku je během války poznamenán
víceméně jen nedostatky v zásobování. Všichni bratři
sice nesnášejí nacisty, ale věří ve výhru Německa. Už proto,
že Oscar a Sverre mají dost osobních důvodů pro nenávist
k Angličanům. Jen otázka obsazení Norska je pro ně
bolestivá. Když ale vstoupí do války nenávidění Sověti a USA,
pochopí Oscar, že výhra na straně Německa je pro ekonomickou
sílu soupeřů nemožná. Lauritz však stále věří v německé
vítězství. Všechny informace, které se k němu dostanou o
válečných zločinech Německa považuje za nepřátelskou, štvavou
a nesmyslnou propagandu. Věří tomu, co píše proněmecký
Dagsposten. Je pevně přesvědčen, že právě tak jako Řím
přečkal o stovky let krutého císaře Caligulu, přetrvá Německo
Hitlera. V Lauritzově rodině se neplakalo. Sám Lauritz
zaplakal tajně jen po manželčině smrti. Když jsou
rozbombardovány milované Drážďany, město, kde se dají ničit
jen lidské životy a umění, pláče Lauritz celé hodiny. Avšak:
„Když Američané vkročili do tábora Buchenwald, zhroutil se
svět. …Bylo jedno, co blábolil Dagsposten… Hromady mrtvol na
fotografiích byly pravé… Na to přišly snímky z Osvětimi…
Lauritz už neplakal. Vzdal se, všechno se zřítilo. Tohle udělali
Němci.“ Lauritz ulehl do postele a jeho poslední myšlenkou bylo,
že nepostavil nic lepšího než Kleiveský most na Hardangerviddě.
Další
díl série vyjde letos na podzim. Už se na ni těším.
Žádné komentáře:
Okomentovat