Malířství je pro mě španělskou vesnicí.
Nemám ovšem na mysli malířskou živnost provozovanou mistrem Kondelíkem (Ignát
Herrmann Otec Kondelík a ženich Vejvara,
mimochodem pro dnešní manželky by paní
Kondelíková měla být vzorem domácí diplomacie). Na základce jsme měli předmět
zvaný výtvarná výchova. Spočíval většinou v patlání vodových barev na
čtvrtky A4 podle doneseného ovoce či podzimních listů. Také se mi vybavuje
traktor s vlekem naloženým cihlami, který se mi vzhledem k velikosti
čtvrtky podařilo zminiaturizovat. O malířství jako o výtvarném umění
s historií začínající v pravěku se nám při těchto hodinách nikdo
nesvěřil. Střední škola nás učebnicí Jaroslava Charváta Světové dějiny o malířství spoře informovala pouze několika větami o
každé etapě nazvané řád (od prvobytně pospolného a otrokářského řádu
k řádu socialistickému). Máte-li příležitost, zkuste učebnici prolistovat.
Dějiny z hlediska třídního boje jsou dnes zdrojem zábavy a podivení. Jak
jen jsme dokázali ve zdraví ty bojové tlachy přežít?! Možná právě kvůli mezerám
ve vzdělání pro mě vývoj malířství končí někde u francouzských impresionistů.
Ostatně nejmilejším z nich
je pro mě Angličan Alfred Sisley. Právě tento malíř v roce 1895 maluje
svůj obraz se zimním motivem v prologu knihy Elizabeth Kostove Zloději labutí. Prolog předznamenává román, který je sice o detektivním
pátrání, ale je psán tak, aby stejně jako impresionismus zachycoval „okamžitou
atmosféru dané chvíle“ navíc vesměs v pozitivním ladění. To považuji za
velkou přednost knihy „na pomalé čtení“, popravdě jsem ji od americké autorky
neočekávala. V roce 1999 přivezou do soukromého sanatoria v Goldengrove
muže, který byl zadržen s nožem v ruce V Národní galerii ve
Washingtonu. Známý a talentovaný malíř Robert Oliver takřka nekomunikuje.
Jediné, co ho zajímá je balíček starých dopisů. Jeho případ doktora Marlowa velmi zaujme možná
proto, že sám maluje. Obstará svému pacientovi malířské potřeby a Oliver začne
malovat tvář stále stejné neobyčejně životné ženy ve starobylých šatech pokaždé
v jiné náladě. Oliver posléze svěří doktorovi balíček dopisů k okopírování.
Na základě obsahu dopisů může doktor Marlow pátrat v minulosti svého
pacienta, aby odhalil příčiny jeho depresivního a zároveň hněvivého duševního
stavu. Začne v Národní galerii u Gilberta Thomase, autora obrazů Leda a
Autoportrét s mincemi. Právě u těchto obrazů byl Oliver přistižen
s nožem v ruce. Pokračuje u jeho bývalé manželky Kate v Severní
Karolíně, která dosud bydlí ve venkovském ráji v Greenhillu, kde dříve
Oliver učil. Kate mu vypráví o svém manželství a prozradí i jméno Oliverovy
milenky Mary Bertisonové. Marlow postupně
dostává překlady francouzsky psaných dopisů datovaných mezi 1877 až 1879 a
podepisovaných Béatricí de Clerval. To ji Oliver stále maluje a její příběh se stává
druhou dějovou osou románu. Právě Béatrice
je klíčem k zhoršení malířova duševního stavu. Po jejích stopách se Marlow
dostane i do Acapulca, Paříže a nakonec své pátrání dovrší ve Francii.
Máte rádi pomalé čtení? Umíte si knížku vychutnat? Pak si sedněte a čtěte.
Vaše bloggerka Hilda
Žádné komentáře:
Okomentovat