neděle 7. prosince 2014

Jak se snažím vycházet se svou novou kuchyní

Příjemným důsledkem stěhování do nového bytu je skutečnost, že mám zcela nově vybavenou kuchyň. Tedy nejen kuchyňskou linku, ale prakticky i veškeré přístroje. Nemůžu si stěžovat, to ne. Vše jsem si vybírala sama a snažila jsem se zhodnotit mnohaletou zkušenost s vybavením kuchyně. Samozřejmě jsem chtěla něco nového, moderního, pěkného. Ale místy jsem zůstávala i při zemi a uvědomovala si, že "velké" vaření a pečení  bude po migraci dospělých synů do svých vlastních hnízd spíše mimořádnou záležitostí.

O své nové kuchyni a jejím vybavení jsem měla možnost dlouhou dobu přemýšlet, protože můj muž se odmítal do bytu, který jsme zakoupili, přestěhovat. Důvody nechci rozebírat, to není podstatné. Jen chci zdůraznit, že moje přemýšlení o nové kuchyni trvalo téměř pět let. Samozřejmě jsem se inspirovala obrázky nádherných kuchyní, navštěvovala kuchyňská studia a kochala se tím, co je nového. Ale v duchu jsem věděla, že moje kuchyňka bude malá a bude velký problém tam dostat vše, co potřebuji. Podařilo se mi prosadit a zrealizovat mírné zvětšení prostoru pro kuchyňskou linku, a to spojením kuchyně se sousedním pokojem a odstraněním zbytečné chodbičky. Výsledkem je, že mám v kuchyni vše, co potřebuji. Dřez i myčku hned vedle dřezu, indukční varnou desku, mikrovlnku, troubu, ledničku


Indukční varná deska nahradila původní plynový sporák, nebylo to až tak jednoduché, protože se v rámci rekonstrukce muselo udělat nové elektrické připojení. Počítala jsem s tím, že budu potřebovat nové hrnce, ale nepočítala jsem s tím, že "vybouchne" také sada mých pánví. Z mého původního vybavení nebyla na indukci použitelná ani jediná. Bohužel jsem při výběru indukční desky netušila, že ne každý hrnec, který je vhodný pro indukci, je také vhodný pro mou indukční desku. Ač jsem vybírala vybavení kuchyně v kuchyňském studiu, nikdo mě neupozornil, že velikost varných zón limituje i velikost používaných nádob. Abyste mi rozuměli - varné zóny mám dostatečně velké, ale v malém, ač indukčním hrnci neuvařím. Prostě proto, že jeho průměr je menší, než jaký moje nejmenší varná zóna zvládne. Dalším překvápkem bylo ovládání varné desky. Nevadí mi, že je dotekové, ale vadí mi, že i mé relativně malé ženské ruce mají občas problém strefit to správné malé místečko na desce, kterým se ovládají jednotlivé varné zóny. Ani si nechci představit, jak se to obsluhuje pořádnou mužskou tlapou.

Vaření na indukci mě zatím stále překvapuje. I pozitivně. Už jsem si zvykla, že vše se vaří mnohem rychleji, takže přehodnocuji své návyky z minulosti a zkracuji naučené doby přípravy. Metodou pokus/omyl  ladím výkon pro různé kuchařské postupy. Není to nijak obtížné, jen to chce trochu trpělivosti a neodbíhat od vaření. Další výhodou je skutečnost, že pokud právě nevařím, lze plochu indukční desky použít k odkládání. V malém prostoru se hodí každý kousek místa.

I nová horkovzdušná trouba má své pro a proti. U té jsem "neodolala" a přečetla si dokonce i návod. Nikoliv dopředu, ale v okamžiku, kdy začala vydávat nezvykle silné zvukové signály. Hledala jsem, jak hlasitost zeslabit. Naštěstí to lze, nalezla jsem to na straně 13. Postupně se mi podařilo zvládnout všechny základní funkce, ale uvědomila jsem si, že u tohoto výrobku je jasně vidět, že méně, je někdy více. Obsluha trouby je totiž možná dvojím způsobem - pomocí dvou otočných knoflíků nebo na dotykovém displeji. A navíc lze obojí kombinovat. Lahůdkou je vypínání trouby, je třeba zručný dvojhmat na dotykové ploše. Naštěstí trouba peče výborně, prošla již testem vánočního cukroví, takže jí pro mě neintuitivní obsluhu odpouštím. Nakonec to možná nebude ani v té troubě... A slibuji, že se ostatní funkce doučím, až to budu někdy potřebovat.

Poslední lahůdkou byl nový odsavač par. Elegantní, v klidu téměř neviditelný, protože je zasunutý pod skříňku. Jen jsem nemohla najít, kde se vlastně zapíná, aby začal fungovat. Potupně jsem dvakrát přečetla návod, ale tuto maličkost jsem nikde nenašla. Až když se valila pára z hrnce, intuitivně jsem za něj zatáhla a ejhle, zatáhnutím se odsavač par najednou zapnul. To byl můj největší objev v mé nové kuchyni!

Žádné komentáře:

Okomentovat